Happiness is a human duty. Alein said in his eudaemonics. 
Some people desire their own happiness and are in the midst of that happiness, while others only feel the emptiness of the word happiness and suffer from feelings of loneliness, lack of love, loss, alienation, depression, and jealousy. When you are trapped in endless barren emotions, your vision becomes narrower and narrower. Without even realizing it, they strangle themselves, lamenting their loneliness and pain and asking people for help, which in turn drives people away. It is very difficult to get out of such a situation, and it takes a lot of time. 
However, the world is a "representation" of what we see, and depending on what perspective and will we have, we can see the world differently. To make this possible, I tried to shoot street photography at a very slow speed. It's just like the way I shoot architectural photography. The result is a photograph that carefully shows every detail. It's a step back, an impermanent point of view. When you look around at events from that position, you realize that until now you have been trapped in a single thought due to narcissism. By becoming aware of this and willingly looking at things from other perspectives and emotions, it becomes possible to understand the multifaceted nature of events. By examining the events in the photographs from a social psychological point of view, I try to discover the relationship between the events and society. It is not a first person perspective, but a social perspective. This means recognizing diversity, allowing people to be as they are, and feeling that everything in the world is fragile and beautiful. I believe that this conscious shift in perspective toward an "Acceptance of impermanence" and "Mono-no-Aware" in Japanese is the path to human happiness.
幸福は人間の義務である。 アランは彼の幸福論でそう言いました。 
 自分の幸せを望み、その幸せの中にいる人もいれば、幸せという言葉に虚しさだけを感じ、孤独感、愛の欠落、喪失感、疎外感、抑うつ感、嫉妬などの感情に苦しむ人もいます。果てしなく不毛な感情に囚われていると、視野がどんどん狭くなっていきます。そして自分でも気づかないうちに、自分で自分の首を絞め、寂しさや辛さを嘆き、人に助けを求め、かえって人を遠ざけてしまいます。そのような状態から抜け出すのはとても難しく、時間もかかります。

 しかし、世界は目に見える「表象」であり、どのような視点や意志を持つかによって、世界の見え方は変わってきます。それを可能にするために、私はストリートフォトをゆっくりと撮影するようにしました。ちょうど、建築写真の撮影方法と同じです。その結果、細部まで丁寧に表現された写真になりました。一歩引いた、無常の視点です。その立場で出来事を見渡すと、今までの自分はナルシシズムによって一つの思考に囚われていたことに気がつきます。それを自覚し、自分から進んで他の視点や感情で物事を見ることで、事象の多面性を理解することができます。私は写真の中の出来事を社会心理学的に考察することで、その出来事と社会との関係性を見出そうとしています。一人称の視点ではなく、社会的な視点であること。つまり、多様性を認め、人々がありのままであることを許容し、世界のすべてのものが壊れやすく美しいと感じることです。「無常感」「もののあはれ」への意識的な視点の変換こそが、人が幸せになる方法だと考えています
IPA - International Photography Awards / Deeper Perspective / Honorable Mention
click image to enlarge
Back to Top